Textová dílna Slávka Janouška – Konec! Panáka! Bazén!

Textová dílna Slávka Janouška – Konec! Panáka! Bazén!

Někdy byla na počátku textu slova zadaná publikem, někdy předem daná rytmická struktura, jindy zajímavé téma. Nové CD Textové dílny Slávka Janouška sice dýchá atmosférou večírků „nás, kteří se dobře známe“, ale zároveň nese znaky dramaturgického záměru a touhy, aby něco z momentálních nápadů přetrvalo.

Textová dílna Slávka Janouška byla původně virtuální platforma, internetové fórum, v jehož rámci se setkávali textaři a písničkáři, komentovali si své nové texty a nabízeli si je ke zhudebnění. Za více než deset let existence se z Textové dílny stalo velmi živé volné sdružení autorů a muzikantů, kteří se scházejí na soustředěních, pořádají koncerty, na festivalech diskutují se svými fanoušky a nechají si od nich zadávat slova pro nové texty a zpravidla tentýž večer tyto nové skladby interpretují. V rámci Textové dílny vznikly trvalejší umělecké spolupráce (Ivo Cicvárek s Ladou Šimíčkovou), autoři z Textové dílny se podíleli na albech Věry Martinové nebo Petra Bendeho. V roce 2008 sdružení vydalo CD Vytrženo z konTEXTu – Živá noc Textové dílny, na kterém třetina písní vznikla „programově přímo v den nahrávání“. Šlo o zajímavý dokument, avšak vinou uspěchanosti, s jakou písně vznikaly, ve spojení s atmosférou večírku pro zvané, která z nahrávky sálala, nešlo o více než kuriozitu. Přiznávám, že po sedmi letech si z tohoto alba – snad kromě Janouškova úletu Počítání oveček – na nich nevzpomínám.

Jenže právě za oněch sedm let, která první album dělí od novinky Konec! Panáka! Bazén!, se z Textové dílny stal skutečný fenomén. Ne že by lidé jako Ivo Cicvárek, Arnošt Frauenberg, nebo dokonce sám Slávek Janoušek, předtím nepsali zajímavě. Ale mám pocit, že se všichni zdokonalili v onom umění společné improvizace a „punkově-folkového“ muzicírování, na němž soustředění a večírky Textové dílny stojí. Nové CD sice také dýchá atmosférou večírků „nás, kteří se dobře známe“, ale zároveň nese znaky dramaturgického záměru a touhy, aby něco z momentálních nápadů přetrvalo.

Album obsahuje 27 skladeb – od nepříliš povedených textařských etud (Trenažer) až po plnohodnotné písně. Ne vše asi vzniklo spontánně během dílenských večírků (píseň Lucie Redlové s textem Lady Šimíčkové Sběračky čaje byla už v roce 2012 ozdobou Luciina alba Křižovatka), ale většina zveřejněného materiálu – jak mi vysvětlil guru dílny Slávek Janoušek – skutečně pochází ze společných sezení. Někdy byla na počátku textu slova zadaná publikem, někdy předem daná rytmická struktura, jindy zajímavé téma. Takto se na album dostalo třeba několik ukázek toho, jak by mohl vypadat moravský folklor, kdyby naši předkové kdysi došli až k Jaderskému moři. A právě jedna z těchto písní, Mandloňka Milady Kuchařové (zpívá a hudbu složila Lucie Redlová), patří k tomu nejlepšímu, co album přináší. Troufám si však tvrdit, že skladeb trvalejší hodnoty deska obsahuje mnohem víc. Například Štěstěna Arnošta Frauenberga má silnou melodii a nejen díky kytaře Ládi Zítka také potenciál komerčního hitu. Škoda jen drobných detailů, které trhají mé moravské uši („přišla dýl“, „mobil jsem si vyp“). Povedla se Janouškova trochu morbidní „balada“ Zkus se nadechnout, standardně dobré jsou texty Lady Šimíčkové (Jak loďku nazveš, Sen o létání). Zajímavým fenoménem Textové dílny je akordeonista Marek Vojtěch, který svou „lidovkovou“ Prodejnou vytváří zajímavý kontrast ke zmíněné Frauenbergově „poprockové“ Štěstěně. Jiná jeho píseň, V synagóze, je dokonalou ukázkou absurdního textu – „V synagóze stojím nahý, jarmulku však mám“. A Marek Vojtěch do třetice – v současné době navýsost aktuální témat Svlékněte si slečno burku.

Zvláštní disciplínou Textové dílny jsou písně s teoreticky neomezeným počtem slok, na nich se podílejí jednotliví členové. Z tohoto soudku se na album dostala veselá píseň Děti v paneláku se spoustou groteskních situací na zadané téma a dále dvojpíseň Život je boj – O lásce a o smíření. Jde vlastně o na sobě nezávislé sloky a mírně obměňovaný refrén, který vždy končí „nečesky“ tím, o čem že to náš život vlastně je. Právě v této skladbě (jejíž jedna část album uvádí a druhá uzavírá) se členové Textové dílny jaksepatří vyřádili. Slávek Janoušek zde zpívá o „nejneobhospodařovávatelnějším poli“, v jiné sloce se objeví „otorinolaryngologické oddělení“. Frázování je kupodivu dokonalé, všechno rytmicky sedí. Prostě krásné textařské etudy, pro které člověk tvůrcům odpustí i onen jazykový nešvar v refrénu („Život je o lásce a o smíření“).

Několik týdnů po vydání alba je předčasné hádat, na kolik z oněch 27 písní si vzpomeneme za sedm let. Několik jich však určitě bude, další možná poslouží autorům jako výchozí materiál pro další tvorbu. Album sice i tentokrát působí jako živý záznam z večírku, sbory ne vždy ladí (však si sbor také říká Falešinet), některé textové etudy opravdu nejsou víc než etudami a závěrečné potlesky spojené s hecováním kamarádů nezúčastněným nic nového nedají. Přesto mám z desky výrazně lepší pocit než z prvního alba. Že má Textová dílna smysl a že je dobré její aktivity dlouhodobě sledovat, vím dávno. Ale že si budu tak rád pouštět záznam z jejího večírku a ještě se u toho budu opakovaně bavit, to jsem nečekal.

Textová dílna Slávka Janouška – Konec! Panáka! Bazén! – Vydal Slávek Janoušek, Agentura JAN 2015, 27 skladeb, celkový čas: 78:43

Foto archiv Textové dílny

Komentáře

Reagovat
  • Josef Vystrčil

    31. srpen 2015, 21:46
    Vážený pane Janoušku! Na Lodenici jsem slyšel Váš nový superhit Tutti Frutti Ramadám. Mohl bych Vás poprosit o text a akordy? Předem Vám děkuji a určitě si Vás někde najdu a spláchneme to mojí slivovicí. Mám ju hodně dobrů. s pozdravem Josef Vystrčil

Dále si přečtěte

První album skupiny Zenový čaj je více než uceleným dílem mozaikou jednotlivých přístupů ke hře a přehlídkou zajímavých setkání. Tvárné a barevné hudbě můžeme z pohodlnosti nebo nedostatku slov říkat world music.  více

Narozeninové turné přineslo minulý rok posluchačům průřez čtyřiceti lety tvorby brněnského Folk Teamu. Koncertní záznam na CD i na DVD zachytil jeho poslední koncert z loňského listopadu.  více

Jádrem každého festivalu by měly být výjimečné události. Letošní ročník Folkových prázdnin svedl dohromady tři niněristy k projektu, který dal zabrat nejen toleranci a hudební inteligenci publika, ale i představě o tom, co všechno ještě může obsáhnout pojem world music.  více

Mezinárodně proslulý muzikálový hit Mamma Mia! nasadilo jako trhák sezony Městské divadlo Brno. Neukojitelný celosvětový hlad diváků po muzikálu sešitém z písní skupiny ABBA bude jistě producentskou trefou do černého také v jihomoravské metropoli. Většina z padesáti repríz až do konce kalendářního roku na divadelním webu nese štítek Vyprodáno! Trojí alternace každé z hlavní rolí naznačuje také velké a dlouhodobé obchodní plány s titulem, kterému v divadelní i filmové podobě dal název známý song slavné švédské čtyřky. A přece: Není všechno zlato, co se třpytí. To bude ohledně brněnské verze konstatovat tento text s vědomím, že proti masovému šílenství diváků a většinovému vkusu se dnes stavět snad ani nelze. Mamma mia!  více

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodně proslulý muzikálový hit Mamma Mia! nasadilo jako trhák sezony Městské divadlo Brno. Neukojitelný celosvětový hlad diváků po muzikálu sešitém z písní skupiny ABBA bude jistě producentskou trefou do černého také v jihomoravské metropoli. Většina z padesáti repríz až do konce kalendářního roku na divadelním webu nese štítek Vyprodáno! Trojí alternace každé z hlavní rolí naznačuje také velké a dlouhodobé obchodní plány s titulem, kterému v divadelní i filmové podobě dal název známý song slavné švédské čtyřky. A přece: Není všechno zlato, co se třpytí. To bude ohledně brněnské verze konstatovat tento text s vědomím, že proti masovému šílenství diváků a většinovému vkusu se dnes stavět snad ani nelze. Mamma mia!  více