Vilém Veverka: Vivaldi, Bach, Telemann. Koncerty pro hoboj

2. březen 2016, 9:27

Vilém Veverka: Vivaldi, Bach, Telemann. Koncerty pro hoboj

Po nahrávce skladeb pro sólový hoboj se Vilém Veverka opět vrací k barokní hudbě. Zatímco na albu Telemann – Britten kombinoval barokní fantazie s novodobými hudebními reflexemi Ovidiových Metamorfóz, nyní se nahrávka zaměřuje na absolutní hudbu a jedno období. Jejím obsahem jsou hobojové koncerty trojice Vivaldi – Bach – Telemann.

Všichni tři skladatelé jsou představiteli pozdního baroka, především u Georga Philippa Telemanna už je možné mluvit o předzvěsti klasicismu. V jeho díle se mísil italský a francouzský styl s občasnými vlivy polské lidové hudby. Antonio Vivaldi zastupuje Itálii, nejvlivnější hudební zdroj té doby – jeho koncerty také tvoří základnu alba. Johann Sebastian Bach představoval na svou dobu velmi konzervativní až zpátečnické hudební uvažování, jehož trvalé hodnoty a jasnozřivost se ukázaly až mnohem později. Posluchač má tedy před sebou tři vynikající, plodné a především osobité skladatele první poloviny 18. století.

Jak už bylo řečeno, páteří alba jsou hobojové koncerty Antonia Vivaldiho – tři z celkových šesti. Vivaldim nahrávka začíná a po každé jeho skladbě následuje jiný autor, jednou Telemann, dvakrát Bach. Dá se tedy říci, že dramaturgie vytvořila jakési autorské rondo, v němž je Vivaldi hlavním tématem. Při rychlém pohledu na sled skladeb také zaujme sestava tónin. První a poslední skladba je v F dur, která se s hobojem stýká ve svém pastorálním charakteru. Tři koncerty tvoří mezi pastorálními okraji souběžný proud v paralelní d moll a ve „zlatém řezu“ nahrávky – tedy na třetím místě – přichází dominantní vrchol v C dur. Ten posiluje vnímání Vivaldiho jako přednostního autora, stejně jako hostující Dominik Wollenweber v koncertu pro dva hoboje téhož skladatele.

Vilém Veverka je hráč vynikajících kvalit a nekonečného dechu, který se uplatňuje především v kantiléně pomalých vět. Průrazný a energický projev neubírá výsledku na ušlechtilosti, zvuk moderního nástroje vnáší do nahrávky značnou dávku světla. Brilance se neskrývá jen v technice, ale také v celkovém zvuku alba. Tempa jsou svižná, ale nepřehnaná a nezanedbávají nuance – mezi allegrem a allegrem molto je vysledovatelný rozdíl. Vilém Veverka se osvědčil jako dramaturg alba, hlava hudebního nastudování i hráč. Ve Vivaldiho koncertu pro dva hoboje jsou oba sólisté perfektně stylově i zvukově sjednocení.

Se stylem sólisty se stýká i charakter komorního orchestru Ensemble 18+. Soubor vychází z „historicky poučené“ interpretace staré hudby, ale nezříká se pohodlí, zvuku a možností současných nástrojů. Vzniká velmi sympatický hybrid stylové zodpovědnosti k hudbě a otevřenosti k dnešku. Zvuk nahrávky je lesklý a vzdušný, ale kompaktní. Jediným diverzantem na albu je se starým nástrojem Barbara Maria Willi. Její cembalo vytváří s hobojem dva energické zvukové póly a motory nahrávky, mezi nimiž se elegantně pohybují smyčce.

CD Vivaldi, Bach, Telemann. Oboe Concertos. Koncert F dur RV 455, Koncert d moll TWV 51.d1, Koncert C dur RV 450, Koncert d moll BWV 1059, Koncert d moll pro dva hoboje RV 535, Koncert F dur BWV 49/169. Vilém Veverka – hoboj, Ensemble 18+, Barbara Maria Willi – cembalo, Dominik Wollenweber – hoboj. V roce 2015 vydal Supraphon, celková stopáž 67:14. DDD stereo, SU 4188-2. 

Foto archiv Viléma Veverky

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Dvanáct fantazií Georga Philippa Telemanna, šest metamorfóz Benjamina Brittena a jeden hoboj. Svou zatím poslední supraphonskou nahrávku přirovnává Vilém Veverka k sólovýstupu na osmitisícovku – je to hodně sebevědomé prohlášení, ale také oprávněné.  více

Linie koncertu byla položená na výrazném melodickém uvažování skladatelů a střídání kontrastních nálad. Jistě, nic nového pod sluncem, ale funguje to samo – přirozeně za předpokladu, že ty melodie a nálady někdo umí interpretovat, což ale Vilém VeverkaMartin Kasík umějí.  více

V programu festivalu Concentus Moraviae následovaly těsně po sobě dva večery věnované koncertům Antonia Vivaldiho či jejich přepisům. Renomované Café Zimmermann a začínající Capella Anna hrály Vivaldiho zcela jinak – už srovnání dvou rozdílných přístupů stálo za pozornost.  více




Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více