Performance a komorní vábení. Dva večery s novou hudbou na JAMU

Performance a komorní vábení. Dva večery s novou hudbou na JAMU

Festival Setkávání nové hudby plus na Janáčkově akademii múzických umění měl v minulých dnech na programu dvě zcela odlišné události. Mexická performerka Carmina Escobar zkoumala hranice lidské zkušenosti, pražské uskupení MoEns provedlo vstřícný koncert aktuálních skladeb českých autorů.

Carmina Escobar se do Brna vrátila po roce, do České republiky přijela pod záštitou California Institute of Arts. V minulosti mimo jiné prováděla i melodram Pierrot lunaire Arnolda Schönberga, nyní prezentovala svůj poslední projekt s názvem Spheres of Experience. Jde o experimentální kus, ve kterém multimediálně orientovaná umělkyně využívá hlas, tělo, elektroniku, mikrofony, světla a rozličné objekty.

Do večera vstoupila krátkým intrem s kapesní svítilnou. Po chvíli si kontaktní mikrofon upevnila na krk a svoje fragmentární vokální linky proháněla přes elektronické efekty. Pracovala s ruchy, syntetizátorem, experimentovala s několika zdroji světla. Při abstraktním pokládání tarotových karet kolem postavičky na meotaru samplovala zvukovou kulisu. V další fázi na promítačku vrstvila neobvyklé materiály, které barevně prosvěcovala a zároveň prozkoumávala jejich přirozené zvukové vlastnosti.

Etnicky inspirované hluboké vokály spolu s intonovanými vzdechy a dávkou repetitivnosti byly místy působivé, místy jen zajímavé. Na performanci tohoto typu musí být publikum vhodně naladěné, v případě pondělního večera bylo přijetí poněkud rozpačité.

Vábničky a souzvuky souboru MoEns

Pražský ansámbl MoEns přivezl následující den čtveřici skladeb, které vznikly v letošním roce. Svůj koncert zahájil humornou šestidílnou kompozicí Jagdtrio skladatele a nanochemika Petra Cíglera – její podtitul zní rituály pro klavírní trio. Ve dvaceti minutách byl posluchač proveden souborem obřadních úkonů u zapálené svíce. Zásadním atributem a zároveň zdrojem zvuku byly lovecké vábničky, jejichž party hráči prováděli podle notového zápisu. První rytmické prvky se vylíhly z prostého vrzání, dílo místy působilo jako koláž na sobě nezávislých motivů, celkové vyznění však bylo poutavé a svěží. Tóny vábniček se konsonantně setkávaly s houslemi, preparovaný klavír a čvrttónové postupy dodaly dílu dráždivost. V předposlední větě se kompozice příjemně rozvinula do repetitivní frekvence v šestiosminovém taktu, která zněla ze všech částí nejvíce jako klasické klavírní trio. Skladba posléze vyústila do rytmizovaného pískání na vábničky.

Druhým kusem byla poněkud odlišná a zároveň o něco méně přístupná Nostalgia I Jiřího Kadeřábka. Kompozice byla vystavěná na punktualistických motivech a byla plná výrazných dynamických zlomů. Do souhry houslí, violoncella, klavíru a dirigenta hrajícího prsty na klavírní struny pravidelně vstupoval klarinet v nejvyšších rejstřících. Prostřední část zněla tišeji a celkově kontrastněji, aby se pak vrátila k počátečním melodickým motivům.

Skladba 24 Zdeňka Bartošíka slibovala mnohé už na pohled – na jedné straně pódia stála upevněná žárovka, na druhé věšák s lahvemi od piva. Celý kus byl zaměřený na hudební zkoumání nehudebních předmětů. Melodie se vyskytovaly zřídka, rytmiku zajišťovalo hlasité zavírání objemných knih. V jednom momentě se žárovka náhle rozsvítila, stejně rychle zhasla a spolu s ní celá skladba.

Intuitiva Miroslava Pudláka byla dobře zvoleným finálním kusem. Z celého programu byla nejméně experimentální, bohatá na příjemné souzvuky. Autor se nevyhýbal jednoduchému metru, časté byly ostinátní plochy ve všech nástrojích. Rytmické upotřebení našly i klapky klarinetu, opět se hrálo přímo na klavírní struny.

MoEns si vybrali pro svoje vystoupení posluchačsky velmi vstřícný repertoár, a jak dobře si jej vybrali, tak ho i zahráli. Jejich souhra a místy i dramatický projev byly perfektní.

Carmina Escobar: Spheres of Experience. 23. listopadu 2015; MoEns: Kamil Doležal – klarinet, basklarinet a speciální nástroje, David Danel – housle a speciální nástroje, Balázs Adorján – violoncello a speciální nástroje, Hanuš Bartoň – klavír a speciální nástroje, Miroslav Pudlák – dirigent a zvláštní klavírní techniky. 24. listopadu 2015. Komorní sál JAMU, Brno. V rámci festivalu Setkávání nové hudby plus.

Carmina Escobar, foto Eduardo H. Obieta, MoEns, foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Šestnáctý ročník festivalu Setkávání nové hudby Plus, který se zaměřuje na současnou akustickou a elektronickou hudbu a multimediální projekty, a který v Brně probíhá od konce října, byl završen dvojkoncertem v pátek 13. prosince. Jakkoli je třináctka tradičně poslem neštěstí, zakončení festivalu přinesla jen opak.  více

Hudební a Divadelní fakulta JAMU připravily společný hudební a scénický program v Divadle na Orlí. Lákavé pro mě bylo především uvedení symfonického melodramu Bosé nožky Petra Grahama.  více

Zvuk patří k hudbě zcela samozřejmě, ale co si potom mají počít lidé, kteří neslyší? Nenápadný a přívětivý večer připravil v Divadle na Orlí Janáček Ensemble ve spolupráci s Ateliérem výchovné dramatiky pro neslyšící. Komorní skladby Bohuslava Martinů, Pavla Haase a Leoše Janáčka pohybově ztvárnil soubor Hluchavky léčivé.  více




Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Nejčtenější

Kritika

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více