Performance a komorní vábení. Dva večery s novou hudbou na JAMU

Performance a komorní vábení. Dva večery s novou hudbou na JAMU

Festival Setkávání nové hudby plus na Janáčkově akademii múzických umění měl v minulých dnech na programu dvě zcela odlišné události. Mexická performerka Carmina Escobar zkoumala hranice lidské zkušenosti, pražské uskupení MoEns provedlo vstřícný koncert aktuálních skladeb českých autorů.

Carmina Escobar se do Brna vrátila po roce, do České republiky přijela pod záštitou California Institute of Arts. V minulosti mimo jiné prováděla i melodram Pierrot lunaire Arnolda Schönberga, nyní prezentovala svůj poslední projekt s názvem Spheres of Experience. Jde o experimentální kus, ve kterém multimediálně orientovaná umělkyně využívá hlas, tělo, elektroniku, mikrofony, světla a rozličné objekty.

Do večera vstoupila krátkým intrem s kapesní svítilnou. Po chvíli si kontaktní mikrofon upevnila na krk a svoje fragmentární vokální linky proháněla přes elektronické efekty. Pracovala s ruchy, syntetizátorem, experimentovala s několika zdroji světla. Při abstraktním pokládání tarotových karet kolem postavičky na meotaru samplovala zvukovou kulisu. V další fázi na promítačku vrstvila neobvyklé materiály, které barevně prosvěcovala a zároveň prozkoumávala jejich přirozené zvukové vlastnosti.

Etnicky inspirované hluboké vokály spolu s intonovanými vzdechy a dávkou repetitivnosti byly místy působivé, místy jen zajímavé. Na performanci tohoto typu musí být publikum vhodně naladěné, v případě pondělního večera bylo přijetí poněkud rozpačité.

Vábničky a souzvuky souboru MoEns

Pražský ansámbl MoEns přivezl následující den čtveřici skladeb, které vznikly v letošním roce. Svůj koncert zahájil humornou šestidílnou kompozicí Jagdtrio skladatele a nanochemika Petra Cíglera – její podtitul zní rituály pro klavírní trio. Ve dvaceti minutách byl posluchač proveden souborem obřadních úkonů u zapálené svíce. Zásadním atributem a zároveň zdrojem zvuku byly lovecké vábničky, jejichž party hráči prováděli podle notového zápisu. První rytmické prvky se vylíhly z prostého vrzání, dílo místy působilo jako koláž na sobě nezávislých motivů, celkové vyznění však bylo poutavé a svěží. Tóny vábniček se konsonantně setkávaly s houslemi, preparovaný klavír a čvrttónové postupy dodaly dílu dráždivost. V předposlední větě se kompozice příjemně rozvinula do repetitivní frekvence v šestiosminovém taktu, která zněla ze všech částí nejvíce jako klasické klavírní trio. Skladba posléze vyústila do rytmizovaného pískání na vábničky.

Druhým kusem byla poněkud odlišná a zároveň o něco méně přístupná Nostalgia I Jiřího Kadeřábka. Kompozice byla vystavěná na punktualistických motivech a byla plná výrazných dynamických zlomů. Do souhry houslí, violoncella, klavíru a dirigenta hrajícího prsty na klavírní struny pravidelně vstupoval klarinet v nejvyšších rejstřících. Prostřední část zněla tišeji a celkově kontrastněji, aby se pak vrátila k počátečním melodickým motivům.

Skladba 24 Zdeňka Bartošíka slibovala mnohé už na pohled – na jedné straně pódia stála upevněná žárovka, na druhé věšák s lahvemi od piva. Celý kus byl zaměřený na hudební zkoumání nehudebních předmětů. Melodie se vyskytovaly zřídka, rytmiku zajišťovalo hlasité zavírání objemných knih. V jednom momentě se žárovka náhle rozsvítila, stejně rychle zhasla a spolu s ní celá skladba.

Intuitiva Miroslava Pudláka byla dobře zvoleným finálním kusem. Z celého programu byla nejméně experimentální, bohatá na příjemné souzvuky. Autor se nevyhýbal jednoduchému metru, časté byly ostinátní plochy ve všech nástrojích. Rytmické upotřebení našly i klapky klarinetu, opět se hrálo přímo na klavírní struny.

MoEns si vybrali pro svoje vystoupení posluchačsky velmi vstřícný repertoár, a jak dobře si jej vybrali, tak ho i zahráli. Jejich souhra a místy i dramatický projev byly perfektní.

Carmina Escobar: Spheres of Experience. 23. listopadu 2015; MoEns: Kamil Doležal – klarinet, basklarinet a speciální nástroje, David Danel – housle a speciální nástroje, Balázs Adorján – violoncello a speciální nástroje, Hanuš Bartoň – klavír a speciální nástroje, Miroslav Pudlák – dirigent a zvláštní klavírní techniky. 24. listopadu 2015. Komorní sál JAMU, Brno. V rámci festivalu Setkávání nové hudby plus.

Carmina Escobar, foto Eduardo H. Obieta, MoEns, foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Šestnáctý ročník festivalu Setkávání nové hudby Plus, který se zaměřuje na současnou akustickou a elektronickou hudbu a multimediální projekty, a který v Brně probíhá od konce října, byl završen dvojkoncertem v pátek 13. prosince. Jakkoli je třináctka tradičně poslem neštěstí, zakončení festivalu přinesla jen opak.  více

Hudební a Divadelní fakulta JAMU připravily společný hudební a scénický program v Divadle na Orlí. Lákavé pro mě bylo především uvedení symfonického melodramu Bosé nožky Petra Grahama.  více

Zvuk patří k hudbě zcela samozřejmě, ale co si potom mají počít lidé, kteří neslyší? Nenápadný a přívětivý večer připravil v Divadle na Orlí Janáček Ensemble ve spolupráci s Ateliérem výchovné dramatiky pro neslyšící. Komorní skladby Bohuslava Martinů, Pavla Haase a Leoše Janáčka pohybově ztvárnil soubor Hluchavky léčivé.  více




V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více

Hudební pohádku O statečném kováři nasadilo jako letošní novinku svého open air festivalu na Biskupském dvoře Městské divadlo Brno. V pondělí měla oficiální odloženou premiéru. Pod úchvatnými kulisami brněnské katedrály vznikla inscenace, která si malé i velké diváky získá jadrnou muzikou Petra Ulrycha, svojí prostou poetikou, hravou divadelností a také jednoduše, ale působivě stavěnou atmosférou.  více

Každému, kdo měl donedávna co do činění s českomoravskou scénou folk a country, se při vyslovení jména Jiří moravský Brabec (1955-2018) vybaví nepřehlédnutelná postava mohutného vousáče, silný hlas a nevyčerpatelný zdroj informací se záviděníhodným přehledem nejen o jmenovaném hudebním žánru. Řeč je o složité, ale právem respektované osobnosti, která uměla překvapit znalostmi v celé řadě odvětví, ale také sebeironickým humorem i nečekanou tělesnou obratností. Bohužel, naposledy udivil okolí náhlým odchodem a to pár dnů před svými třiašedesátými narozeninami v červnu 2018, takřka nepovšimnut veřejnoprávními médii, pro která tolik let pracoval.  více

Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více

Krátce po natočení svého minulého alba I’m Glad I Met You absolvovala brněnská bluesová kapela cestu do severního Mississippi, na místa, kde se blues stále ještě hraje jako lidová hudba na zápražích a o nedělních piknicích. Že během pobytu vznikl materiál na dvě nová alba, prozradil kytarista Jan Švihálek loni v rozhovoru pro náš web. „Bude to skvělá nahrávka, moc se na to těším,“ sliboval. První ze dvou avízovaných desek je nyní na světě.  více

Osmý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Spojení průseremvíce

Nejčtenější

Kritika

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více