Proč bychom se neohlédli

Rekapitulace patří ke konci roku stejně jako překvapení silničáři a zábavná pyrotechnika. Naše ohlédnutí za téměř uplynulým rokem se však protentokrát nebude věnovat výbuchům, ale spíš tomu lepšímu, co se stalo. Omezíme se pochopitelně na hudbu a události související.

Zvuková magie Swans

První letošní událostí v hudebním životě Brna byl březnový koncert Swans na Flédě. Přál bych všem těm výrobcům zbytečného silvestrovského randálu, aby slyšeli, co všechno se dá s hlukem provádět a jak to vypadá, když je něco opravdu nahlas. Michael Gira a jeho parta vytvořili ze zvuku neprostupnou hmotu, jejich beaty měnily rytmus srdce, zvuk byl výborný. Swans jsou už dnes živá legenda, byl to jejich jediný letošní koncert v České republice, byla to prostě událost. K Brnu se navíc váže příběh o jejich tajném koncertu v roce 1987, který se tehdy konal jen pro zvané na Šelepce. Tam se o dva roky dříve za podobných podmínek zjevila i další legenda: Nico, kterou ve světě hudební alternativy proslavila její spolupráce s Velvet Underground. Swans měli v životě větší štěstí než ona, takže mohli přijet i letos, a my jsme to štěstí, že jsou pořád při tvůrčí síle, mohli sdílet s nimi.

Rez Abbasi – Indie a Amerika v jedné kytaře

JazzFestBrno vozí do Brna světovou špičku svého žánru a nesahá zdaleka jen po nejprovařenějším mainstreamu. Velkým tahákem letošního ročníku byl Chick Corea na turné k aktuálnímu albu, ale mimořádnou osobností pro mě byl kytarista Rez Abbasi se svým triem. Nebyl to žádný jazz s indickými motivy, ale opravdová syntéza západního a východního přístupu k hudbě. Melodie připomínající indické rágy se vrstvily jedna na druhou, kromě Abbasiho k nim nejvýrazněji přispíval hostující saxofonista Rudresh Mahanthappa. Byla to složitá hudba zahraná se samozřejmostí, která brala dech a dělala z komplikovaných struktur něco úplně samozřejmého. V takovém podání může poslouchat jakýkoliv člověk cokoliv.

Loutková Calisto, plyšoví medvědi

Mezi letošní hudební zásahy se nám naštěstí vklínila i jedna opera. Sice se neodehrála úplně v Brně, ale v Mikulově během festivalu Concentus Moraviae. Barokní operu Francesca Cavalliho La Calisto tam v červnu zahrálo Collegium Marianum a scénicky ji ztvárnilo extravagantní loutkové divadlo Buchty a loutky. Mytologickým příběhem dívky, kterou bohyně Diana proměnila v medvědici, nás provázela rodinka plyšových medvídků, ale nešlo o žádné vtipkování. Představení se neslo v barokním duchu po hudební i divadelní stránce, současný pohled jen prosvítal. Diváci, kteří si během představení v mikulovském zámku četli libreto, nevědomky dotvářeli pocit návratu do barokní doby. Bylo to roztomilé, poučené, chytré, osvěžující, ale především výborně zahrané i zazpívané, a krásné.

Koncert pro Brno a Magdalenka

Všechno na světě má své místo i čas, a dostávám se k věci, která je pro nás hodně důležitá. Bylo to vystoupení Magdaleny Kožené v programu nazvaném Koncert pro Brno. Byl to pěkný pořad německých písní, naši slavnou mezzosopranistku jsme slyšeli s doprovodem vynikajícího varhaníka Christiana Schmitta, ale stala se ještě jedna výjimečná věc navíc. Večera se zúčastnil i dětský sbor Kantiléna, Magdalena Kožená nad ním převzala záštitu a připomněla si svoje pěvecké dětství v přípravce zvané Sluníčka. Ta má ale od 4. září nové jméno: Magdalenka. Vypůjčit si slavné jméno dávno mrtvého umělce, který se nemůže bránit, umí každý. Dostat jej jako dárek od světoznámé zpěvačky, která nezapomněla na svoje začátky, to je sen.Koncert pořádalo Brno – město hudby ve spolupráci s Filharmonií Brno, k dispozici byl i online přenos. Tady musím i připomenout, že jsme na našem serveru začali pořádně pracovat letos v únoru, návštěvnost stoupá a čtenáři se vracejí. Pokud bych rekapituloval úspěchy letošního roku tak, jak šly za sebou, byla by tato věc na prvním místě. Jistý ostych mi zabránil, abych ji tam vypíchl, ale stejně jsme nejlepší.

Hvězdy jako sedmikrásky pro Brno

Filharmonie Brno je na vzestupu, ale hlavně na dobré cestě, aby se z ní stala fungující hudební instituce. Nejde jen o orchestr, ale také o organizační práci. Expozice nové hudby a Velikonoční festival duchovní hudby dostaly pod filharmonickou správou nové impulsy i dramaturgické možnosti, výrazně se posunul Moravský podzim. Ten by měl kromě hudebně vytříbených zážitků přitahovat do Brna také hvězdné interprety velkých jmen. Tím letošním byl především ruský dirigent Valerij Gergijev a Londýnský symfonický orchestr. Jejich program z děl Hectora Berlioze vzbudil nadšení, jaké jsem dlouho nezažil ani u našich velmi tolerantních posluchačů. Nadšení publika a kritiky bylo zcela jednohlasné a oprávněné. Navíc sólistou orchestru se pro aktuální sezónu stal turecký klavírista Fazil Say, takže hvězdy nezůstaly v Brně jen jako festivalová zvláštnost. Jeho první koncert s Filharmonií Brno proběhl v rámci běžného předplatného a zabodoval jak provedením Mozartova Klavírního koncertu č. 21, tak symfonie Istanbul, kterou Fazil Say složil.

Stalo se mnoho dalších věcí: magistrát přistoupil na změnu grantového systému, The Young Gods přijeli s programem ze svých prvních dvou alb, Opera Diversa začala hrát v Redutě, Vox Iuvenalis oslavil dvacáté narozeniny, výborný debut natočila Jitka Šuranská, k lepšímu životu se probudila jihomoravská Porta, Tomáš Kočko získal Anděla… Měřítko na mimořádné události je nejasné a uživatelsky nepřívětivé – ať měříte jakkoliv, nikdy nezměříte přesně. Toto jsou události, jak jsme je změřili a vnímali my, a čekáme, že v příštím roce jich bude ještě víc a lepších. Možná s námi souhlasíte, ale možná se v našem výběru neobjevila právě ta událost, kterou jste v něm čekali vy. Podpořit i doplnit nás můžete v komentářích, jsou tady pro vás.

Foto Martin Zeman, Jiří Sláma, Petr Francán, Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Postpunkoví Swans včera naplnili Flédu intenzivním zvukem, z nějž nebylo úniku. První adept na vítěze v nevyhlášené anketě o koncert roku je na světě.  více

Rez Abbasi zahrál se svým triem v Semilassu špičkový koncert. Indická a americká hudba se spojily do osobitého a vyrovnaného tvaru.  více

I přes komorní obsazení orchestru a loutkovou inscenaci jsme viděli velké hudební divadlo. Zámecký sál v Mikulově ožil uvedením barokní opery La Calistovíce

Malé obrazové ohlédnutí za včerejším Koncertem pro Brno, Magdalenu Koženou doprovodil na varhany Christian Schmitt. Na začátku vystoupil sbor Kantiléna, který se dostal do centra pozornosti ještě v závěru večera.  více

Moravský podzim v pátek zakončil velkolepým vystoupením London Symphony Orchestra pod taktovkou šéfdirigenta Valerije Gergijeva. Účinek, který jejich koncert vyvolal, působil jako zjevení a je pravděpodobné, že se stane památným večerem hudebního Brna.  více

I přes veškerý efekt a úspěch symfonie Istanbul si troufám tvrdit, že na publikum zapůsobil Fazil Say mnohem víc jako interpret Mozartova Klavírního koncertu č. 21. Jeho přístup je jak známo velmi neklasický, pro mnohé kontroverzní, ale při živém vystoupení strhující.  více


Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce

Brněnský rodák, klavírista a generální ředitel České filharmonie David Mareček vystupuje společně s violoncellistou Václavem Petrem na koncertním turné v Jižní Koreji. Duo během prvního listopadového týdne představuje český repertoár na prestižních pódiích, mimo jiné v Seogwipo Arts Center, Yongin Poeun Art Hall a Daegu Concert House.  více

Linie chrámových koncertů tělesa Ensemble Opera Diversa si klade za cíl přinášet soudobou duchovní hudbu do patřičných prostor. V této dramaturgické linii zaznělo za patnáct let mnoho světových a českých premiér. I podzimní úterní večer 4. listopadu nebyl výjimkou – posluchačům nabídl pod taktovkou dirigentky Gabriely Tardonové tři pozoruhodné kompozice, které rozezněly prostory kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné.  více

Městské divadlo Brno uvedlo světovou premiéru muzikálu Winton, který se pokusil převést do jevištní podoby příběh muže, který bez okázalosti a bez očekávání slávy zachránil 669 dětí před holokaustem. Nový titul hudebního divadla vznikl ze spolupráce skladatele a brněnského klavíristy Daniela Kyzlinka a libretisty Luďka Kašparovského. Režie novinky se ujal Petr Gazdík. Při prvním uvedení v hledišti dokonce usedli potomci zachráněných, „Nickyho rodina“, i syn sira Nicholase Wintona.  více

Na Světový den měst (31. října 2025) jmenovala generální ředitelka UNESCO Audrey Azoulay 58 měst, která se stávají novými členy Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Tato města nyní spojuje závazek prosazovat kreativitu v různých kulturních oblastech jako hnací sílu udržitelného rozvoje. Brno je městem hudby UNESCO od roku 2017.  více

Na podzim příštího roku se odehraje jubilejní desátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáček Brno, který tentokrát ponese podtitul Kořeny. Jako malá ochutnávka se v pátek 31. října
v Mahenově divadle odehrál slavnostní koncert k představení programu MFJB 2026. Během večera, pojmenovaného příhodně Janáček na start! zazněla díla Jeana Sibelia, Leoše Janáčka, Bély Bartóka a Antonína Dvořáka, kterých se ujali houslista Josef Špaček a klavírista Miroslav Sekeravíce

Festival Moravský podzim, pořádaný Filharmonií Brno, dlouhodobě patří k nejvýznamnějším hudebním událostem podzimní sezóny. Jeho součástí se už potřetí stal i studentský projekt Nový svět Moravského podzimu – živoucí důkaz toho, že spojení akademického prostředí a profesionální praxe může přinášet podnětné i hluboce umělecké výsledky. Tento projekt, který vznikl na půdě JAMU jako experiment v rámci výuky předmětu praktická dramaturgie, se za několik let proměnil v plnohodnotnou a respektovanou součást festivalového programu.  více

Na 22. září letošního roku připadlo 150. výročí narození Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise (1875–1911) – litevského umělce, skladatele, malíře a sbormistra, zakladatele litevské národní hudby a představitele symbolismu a art nouveau. Koncert pojmenovaný Mikalojus Konstantinas Čiurlionis – MKČ 150, který na toto jubileum jasně odkazoval, se odehrál ve čtvrtek 23. října v Besedním domě. Dramaturgie koncertu spojila Čiurlionisovy skladby s díly Františka Chaloupky, který se na projektu spolupodílel právě jako dramaturg. Program koncertu pak byl opatřen souhrnným pojmenováním Mikalojus Konstantinas Čiurlionis / František Chaloupka: Moje cesta, který odkazuje na jeden z Čiurlionisových obrazových triptychů. Chaloupkovo dílo ovšem nevychází z Čiurlionise přímočaře. Jde si vlastní cestou, ale spojuje se s ním skrze inspiraci v mytologii, ve které spatřuje silný odraz současnosti.  více

Koncertní večer v podání ansámblu PhilHarmonia Octet Prague s hostujícím barytonistou Romanem Hozou přinesl program koncipovaný s dramaturgickou citlivostí – s důrazem na kontinuitu klasické tradice a její pozdější metamorfózy.  více

Program s názvem Britten & Šostakovič nabídl nejen setkání s dvěma pilíři hudby 20. století, ale také dvě světové premiéry současných českých skladatelů – Štěpána Filípka a Sáry Medkové. Program tak přirozeně propojil minulost a současnost, tradici a experiment, přičemž na pódiu se potkali dva interpreti, kteří jsou zároveň skladateli a dlouhodobými komorními partnery.  více

V Janáčkově divadle zaznělo 19. října 2025 Händelovo oratorium Šalamoun (Solomon) v provedení Orchestra of the Age of Enlightenment a Choir of the Age of Enlightenment pod vedením Johna Butta. Už od prvních tónů předehry bylo zřejmé, že půjde o mimořádnou událost: měkký zvuk dobových nástrojů, jasná artikulace a pevné vedení generálního basu vyvolaly v sále pocit slavnostní průzračnosti.  více

Brněnské uvedení Janáčkovy Její pastorkyňa na festivalu Moravský podzim znovu potvrdilo, že i po letech může původní režijní koncepce odhalovat nové dramatické a hudební nuance díky částečné změně obsazení a interpretační invenci. Režie Martina Glasera zůstává pevně zakotvena v realistickém výkladu díla, avšak ve spojení s hudebním vedením Roberta Kružíka působí inscenace živě, sevřeně a emocionálně velmi pravdivě.  více

Komorní program 53. ročníku mezinárodního festivalu Moravský podzim ve čtvrtek představil písně Franze Schuberta v úpravě pro kytaru a zpěv vystoupilo duo ve složení María Cristina Kiehr (soprán) a Pablo Márquez (romantická kytara). Večer nazvaný Touha se odehrál v brněnském Besedním domě.  více

Zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim patřilo památce sira Charlese Mackerrase přesně řečeno připomenutí stého výročí od Mistrova narození. Právě program úvodního nedělního koncertu zaplnily skladby převážně z britské provenience, které měly zásadní podíl na dirigentově kariéře nebo byly blízké jeho srdci. Sir Mackerras se však nesoustředil pouze na autory z britských ostrovů, ale věnoval také důkladnou péči rozšiřování povědomí o Leoši Janáčkovi ve světě. BBC Concert Orchestra, který vystoupil pod vedením své šéfdirigentky Anny-Marie Helsing, má k Mackerrasovi a jeho odkazu ostatně také blízko – na počátku své dirigentské dráhy zastával totiž právě zde svůj šéfdirigentský post.  více

Brno se v roce 2017 stalo součástí prestižní Sítě kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Ocenění získalo díky dlouhodobé podpoře hudebních aktivit a mimořádně pestré i kvalitní reprezentaci mnoha hudebních žánrů – od folkloru a klasické hudby až po jazz, rock či experimentální projekty.  více

Nejčtenější

Kritika

Pozoruhodný program nabídl koncert Filharmonie Brno v čele s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem konaný ve čtvrtek 6. listopadu v Besedním domě, který spojil tvorbu dvou soudobých skladatelů zemí bývalého sovětského svazu. Na koncertu vystoupili arménský barytonista Aksel Daveyan, violista Julián Veverica, bicista Lukáš Krejčí a rakouský sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kolleravíce