Proč bychom se neohlédli

Rekapitulace patří ke konci roku stejně jako překvapení silničáři a zábavná pyrotechnika. Naše ohlédnutí za téměř uplynulým rokem se však protentokrát nebude věnovat výbuchům, ale spíš tomu lepšímu, co se stalo. Omezíme se pochopitelně na hudbu a události související.

Zvuková magie Swans

První letošní událostí v hudebním životě Brna byl březnový koncert Swans na Flédě. Přál bych všem těm výrobcům zbytečného silvestrovského randálu, aby slyšeli, co všechno se dá s hlukem provádět a jak to vypadá, když je něco opravdu nahlas. Michael Gira a jeho parta vytvořili ze zvuku neprostupnou hmotu, jejich beaty měnily rytmus srdce, zvuk byl výborný. Swans jsou už dnes živá legenda, byl to jejich jediný letošní koncert v České republice, byla to prostě událost. K Brnu se navíc váže příběh o jejich tajném koncertu v roce 1987, který se tehdy konal jen pro zvané na Šelepce. Tam se o dva roky dříve za podobných podmínek zjevila i další legenda: Nico, kterou ve světě hudební alternativy proslavila její spolupráce s Velvet Underground. Swans měli v životě větší štěstí než ona, takže mohli přijet i letos, a my jsme to štěstí, že jsou pořád při tvůrčí síle, mohli sdílet s nimi.

Rez Abbasi – Indie a Amerika v jedné kytaře

JazzFestBrno vozí do Brna světovou špičku svého žánru a nesahá zdaleka jen po nejprovařenějším mainstreamu. Velkým tahákem letošního ročníku byl Chick Corea na turné k aktuálnímu albu, ale mimořádnou osobností pro mě byl kytarista Rez Abbasi se svým triem. Nebyl to žádný jazz s indickými motivy, ale opravdová syntéza západního a východního přístupu k hudbě. Melodie připomínající indické rágy se vrstvily jedna na druhou, kromě Abbasiho k nim nejvýrazněji přispíval hostující saxofonista Rudresh Mahanthappa. Byla to složitá hudba zahraná se samozřejmostí, která brala dech a dělala z komplikovaných struktur něco úplně samozřejmého. V takovém podání může poslouchat jakýkoliv člověk cokoliv.

Loutková Calisto, plyšoví medvědi

Mezi letošní hudební zásahy se nám naštěstí vklínila i jedna opera. Sice se neodehrála úplně v Brně, ale v Mikulově během festivalu Concentus Moraviae. Barokní operu Francesca Cavalliho La Calisto tam v červnu zahrálo Collegium Marianum a scénicky ji ztvárnilo extravagantní loutkové divadlo Buchty a loutky. Mytologickým příběhem dívky, kterou bohyně Diana proměnila v medvědici, nás provázela rodinka plyšových medvídků, ale nešlo o žádné vtipkování. Představení se neslo v barokním duchu po hudební i divadelní stránce, současný pohled jen prosvítal. Diváci, kteří si během představení v mikulovském zámku četli libreto, nevědomky dotvářeli pocit návratu do barokní doby. Bylo to roztomilé, poučené, chytré, osvěžující, ale především výborně zahrané i zazpívané, a krásné.

Koncert pro Brno a Magdalenka

Všechno na světě má své místo i čas, a dostávám se k věci, která je pro nás hodně důležitá. Bylo to vystoupení Magdaleny Kožené v programu nazvaném Koncert pro Brno. Byl to pěkný pořad německých písní, naši slavnou mezzosopranistku jsme slyšeli s doprovodem vynikajícího varhaníka Christiana Schmitta, ale stala se ještě jedna výjimečná věc navíc. Večera se zúčastnil i dětský sbor Kantiléna, Magdalena Kožená nad ním převzala záštitu a připomněla si svoje pěvecké dětství v přípravce zvané Sluníčka. Ta má ale od 4. září nové jméno: Magdalenka. Vypůjčit si slavné jméno dávno mrtvého umělce, který se nemůže bránit, umí každý. Dostat jej jako dárek od světoznámé zpěvačky, která nezapomněla na svoje začátky, to je sen.Koncert pořádalo Brno – město hudby ve spolupráci s Filharmonií Brno, k dispozici byl i online přenos. Tady musím i připomenout, že jsme na našem serveru začali pořádně pracovat letos v únoru, návštěvnost stoupá a čtenáři se vracejí. Pokud bych rekapituloval úspěchy letošního roku tak, jak šly za sebou, byla by tato věc na prvním místě. Jistý ostych mi zabránil, abych ji tam vypíchl, ale stejně jsme nejlepší.

Hvězdy jako sedmikrásky pro Brno

Filharmonie Brno je na vzestupu, ale hlavně na dobré cestě, aby se z ní stala fungující hudební instituce. Nejde jen o orchestr, ale také o organizační práci. Expozice nové hudby a Velikonoční festival duchovní hudby dostaly pod filharmonickou správou nové impulsy i dramaturgické možnosti, výrazně se posunul Moravský podzim. Ten by měl kromě hudebně vytříbených zážitků přitahovat do Brna také hvězdné interprety velkých jmen. Tím letošním byl především ruský dirigent Valerij Gergijev a Londýnský symfonický orchestr. Jejich program z děl Hectora Berlioze vzbudil nadšení, jaké jsem dlouho nezažil ani u našich velmi tolerantních posluchačů. Nadšení publika a kritiky bylo zcela jednohlasné a oprávněné. Navíc sólistou orchestru se pro aktuální sezónu stal turecký klavírista Fazil Say, takže hvězdy nezůstaly v Brně jen jako festivalová zvláštnost. Jeho první koncert s Filharmonií Brno proběhl v rámci běžného předplatného a zabodoval jak provedením Mozartova Klavírního koncertu č. 21, tak symfonie Istanbul, kterou Fazil Say složil.

Stalo se mnoho dalších věcí: magistrát přistoupil na změnu grantového systému, The Young Gods přijeli s programem ze svých prvních dvou alb, Opera Diversa začala hrát v Redutě, Vox Iuvenalis oslavil dvacáté narozeniny, výborný debut natočila Jitka Šuranská, k lepšímu životu se probudila jihomoravská Porta, Tomáš Kočko získal Anděla… Měřítko na mimořádné události je nejasné a uživatelsky nepřívětivé – ať měříte jakkoliv, nikdy nezměříte přesně. Toto jsou události, jak jsme je změřili a vnímali my, a čekáme, že v příštím roce jich bude ještě víc a lepších. Možná s námi souhlasíte, ale možná se v našem výběru neobjevila právě ta událost, kterou jste v něm čekali vy. Podpořit i doplnit nás můžete v komentářích, jsou tady pro vás.

Foto Martin Zeman, Jiří Sláma, Petr Francán, Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Postpunkoví Swans včera naplnili Flédu intenzivním zvukem, z nějž nebylo úniku. První adept na vítěze v nevyhlášené anketě o koncert roku je na světě.  více

Rez Abbasi zahrál se svým triem v Semilassu špičkový koncert. Indická a americká hudba se spojily do osobitého a vyrovnaného tvaru.  více

I přes komorní obsazení orchestru a loutkovou inscenaci jsme viděli velké hudební divadlo. Zámecký sál v Mikulově ožil uvedením barokní opery La Calistovíce

Malé obrazové ohlédnutí za včerejším Koncertem pro Brno, Magdalenu Koženou doprovodil na varhany Christian Schmitt. Na začátku vystoupil sbor Kantiléna, který se dostal do centra pozornosti ještě v závěru večera.  více

Moravský podzim v pátek zakončil velkolepým vystoupením London Symphony Orchestra pod taktovkou šéfdirigenta Valerije Gergijeva. Účinek, který jejich koncert vyvolal, působil jako zjevení a je pravděpodobné, že se stane památným večerem hudebního Brna.  více

I přes veškerý efekt a úspěch symfonie Istanbul si troufám tvrdit, že na publikum zapůsobil Fazil Say mnohem víc jako interpret Mozartova Klavírního koncertu č. 21. Jeho přístup je jak známo velmi neklasický, pro mnohé kontroverzní, ale při živém vystoupení strhující.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více