Proč bychom se neohlédli

Rekapitulace patří ke konci roku stejně jako překvapení silničáři a zábavná pyrotechnika. Naše ohlédnutí za téměř uplynulým rokem se však protentokrát nebude věnovat výbuchům, ale spíš tomu lepšímu, co se stalo. Omezíme se pochopitelně na hudbu a události související.

Zvuková magie Swans

První letošní událostí v hudebním životě Brna byl březnový koncert Swans na Flédě. Přál bych všem těm výrobcům zbytečného silvestrovského randálu, aby slyšeli, co všechno se dá s hlukem provádět a jak to vypadá, když je něco opravdu nahlas. Michael Gira a jeho parta vytvořili ze zvuku neprostupnou hmotu, jejich beaty měnily rytmus srdce, zvuk byl výborný. Swans jsou už dnes živá legenda, byl to jejich jediný letošní koncert v České republice, byla to prostě událost. K Brnu se navíc váže příběh o jejich tajném koncertu v roce 1987, který se tehdy konal jen pro zvané na Šelepce. Tam se o dva roky dříve za podobných podmínek zjevila i další legenda: Nico, kterou ve světě hudební alternativy proslavila její spolupráce s Velvet Underground. Swans měli v životě větší štěstí než ona, takže mohli přijet i letos, a my jsme to štěstí, že jsou pořád při tvůrčí síle, mohli sdílet s nimi.

Rez Abbasi – Indie a Amerika v jedné kytaře

JazzFestBrno vozí do Brna světovou špičku svého žánru a nesahá zdaleka jen po nejprovařenějším mainstreamu. Velkým tahákem letošního ročníku byl Chick Corea na turné k aktuálnímu albu, ale mimořádnou osobností pro mě byl kytarista Rez Abbasi se svým triem. Nebyl to žádný jazz s indickými motivy, ale opravdová syntéza západního a východního přístupu k hudbě. Melodie připomínající indické rágy se vrstvily jedna na druhou, kromě Abbasiho k nim nejvýrazněji přispíval hostující saxofonista Rudresh Mahanthappa. Byla to složitá hudba zahraná se samozřejmostí, která brala dech a dělala z komplikovaných struktur něco úplně samozřejmého. V takovém podání může poslouchat jakýkoliv člověk cokoliv.

Loutková Calisto, plyšoví medvědi

Mezi letošní hudební zásahy se nám naštěstí vklínila i jedna opera. Sice se neodehrála úplně v Brně, ale v Mikulově během festivalu Concentus Moraviae. Barokní operu Francesca Cavalliho La Calisto tam v červnu zahrálo Collegium Marianum a scénicky ji ztvárnilo extravagantní loutkové divadlo Buchty a loutky. Mytologickým příběhem dívky, kterou bohyně Diana proměnila v medvědici, nás provázela rodinka plyšových medvídků, ale nešlo o žádné vtipkování. Představení se neslo v barokním duchu po hudební i divadelní stránce, současný pohled jen prosvítal. Diváci, kteří si během představení v mikulovském zámku četli libreto, nevědomky dotvářeli pocit návratu do barokní doby. Bylo to roztomilé, poučené, chytré, osvěžující, ale především výborně zahrané i zazpívané, a krásné.

Koncert pro Brno a Magdalenka

Všechno na světě má své místo i čas, a dostávám se k věci, která je pro nás hodně důležitá. Bylo to vystoupení Magdaleny Kožené v programu nazvaném Koncert pro Brno. Byl to pěkný pořad německých písní, naši slavnou mezzosopranistku jsme slyšeli s doprovodem vynikajícího varhaníka Christiana Schmitta, ale stala se ještě jedna výjimečná věc navíc. Večera se zúčastnil i dětský sbor Kantiléna, Magdalena Kožená nad ním převzala záštitu a připomněla si svoje pěvecké dětství v přípravce zvané Sluníčka. Ta má ale od 4. září nové jméno: Magdalenka. Vypůjčit si slavné jméno dávno mrtvého umělce, který se nemůže bránit, umí každý. Dostat jej jako dárek od světoznámé zpěvačky, která nezapomněla na svoje začátky, to je sen.Koncert pořádalo Brno – město hudby ve spolupráci s Filharmonií Brno, k dispozici byl i online přenos. Tady musím i připomenout, že jsme na našem serveru začali pořádně pracovat letos v únoru, návštěvnost stoupá a čtenáři se vracejí. Pokud bych rekapituloval úspěchy letošního roku tak, jak šly za sebou, byla by tato věc na prvním místě. Jistý ostych mi zabránil, abych ji tam vypíchl, ale stejně jsme nejlepší.

Hvězdy jako sedmikrásky pro Brno

Filharmonie Brno je na vzestupu, ale hlavně na dobré cestě, aby se z ní stala fungující hudební instituce. Nejde jen o orchestr, ale také o organizační práci. Expozice nové hudby a Velikonoční festival duchovní hudby dostaly pod filharmonickou správou nové impulsy i dramaturgické možnosti, výrazně se posunul Moravský podzim. Ten by měl kromě hudebně vytříbených zážitků přitahovat do Brna také hvězdné interprety velkých jmen. Tím letošním byl především ruský dirigent Valerij Gergijev a Londýnský symfonický orchestr. Jejich program z děl Hectora Berlioze vzbudil nadšení, jaké jsem dlouho nezažil ani u našich velmi tolerantních posluchačů. Nadšení publika a kritiky bylo zcela jednohlasné a oprávněné. Navíc sólistou orchestru se pro aktuální sezónu stal turecký klavírista Fazil Say, takže hvězdy nezůstaly v Brně jen jako festivalová zvláštnost. Jeho první koncert s Filharmonií Brno proběhl v rámci běžného předplatného a zabodoval jak provedením Mozartova Klavírního koncertu č. 21, tak symfonie Istanbul, kterou Fazil Say složil.

Stalo se mnoho dalších věcí: magistrát přistoupil na změnu grantového systému, The Young Gods přijeli s programem ze svých prvních dvou alb, Opera Diversa začala hrát v Redutě, Vox Iuvenalis oslavil dvacáté narozeniny, výborný debut natočila Jitka Šuranská, k lepšímu životu se probudila jihomoravská Porta, Tomáš Kočko získal Anděla… Měřítko na mimořádné události je nejasné a uživatelsky nepřívětivé – ať měříte jakkoliv, nikdy nezměříte přesně. Toto jsou události, jak jsme je změřili a vnímali my, a čekáme, že v příštím roce jich bude ještě víc a lepších. Možná s námi souhlasíte, ale možná se v našem výběru neobjevila právě ta událost, kterou jste v něm čekali vy. Podpořit i doplnit nás můžete v komentářích, jsou tady pro vás.

Foto Martin Zeman, Jiří Sláma, Petr Francán, Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Postpunkoví Swans včera naplnili Flédu intenzivním zvukem, z nějž nebylo úniku. První adept na vítěze v nevyhlášené anketě o koncert roku je na světě.  více

Rez Abbasi zahrál se svým triem v Semilassu špičkový koncert. Indická a americká hudba se spojily do osobitého a vyrovnaného tvaru.  více

I přes komorní obsazení orchestru a loutkovou inscenaci jsme viděli velké hudební divadlo. Zámecký sál v Mikulově ožil uvedením barokní opery La Calistovíce

Malé obrazové ohlédnutí za včerejším Koncertem pro Brno, Magdalenu Koženou doprovodil na varhany Christian Schmitt. Na začátku vystoupil sbor Kantiléna, který se dostal do centra pozornosti ještě v závěru večera.  více

Moravský podzim v pátek zakončil velkolepým vystoupením London Symphony Orchestra pod taktovkou šéfdirigenta Valerije Gergijeva. Účinek, který jejich koncert vyvolal, působil jako zjevení a je pravděpodobné, že se stane památným večerem hudebního Brna.  více

I přes veškerý efekt a úspěch symfonie Istanbul si troufám tvrdit, že na publikum zapůsobil Fazil Say mnohem víc jako interpret Mozartova Klavírního koncertu č. 21. Jeho přístup je jak známo velmi neklasický, pro mnohé kontroverzní, ale při živém vystoupení strhující.  více


Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více