Hudba a slovo. To nejlepší z roku 2015

Hudební události jak se postupně objevovaly na serveru Brno – město hudby. Tentokrát bez ankety a zcela subjektivně podle šéfredaktora.

Pavel Zlámal. Variace hudby, klišé a kozích sýrů

Koncert improvizačního big bandu Divergent Connection Orchestra. Organizačně náročný a nepříliš často vystupující projekt saxofonisty Pavla Zlámala je vlastně výstupem jeho doktorandského studia na JAMU. Takových dizertačních prací nebude nikdy dost.

Filharmonie Brno: vzor abonentního koncertu pro dnešek

Kombinace klasicko-romantického repertoáru se soudobou hudbou bývá často znouzectnost. Mezi líbivou předehru a symfonii se vecpe jedna současná skladba, kterou orchestr znechuceně odbude, obecenstvo neklidně přetrpí a nakonec si všichni oddechnou, že už je pryč. Občas se ale podaří dva zdánlivě striktně oddělené světy propojit a potom se ukáže, že hudba je opravdu jen jedna bez ohledu na dobu vzniku.

Pianista Fred Hersch, Tomáš Liška a noblesa Besedního domu

Vystoupení Freda Hersche bylo jednou z největších událostí letošního ročníku festivalu JazzFestBrno i přes jistou mediální nenápadnost interpreta. Jeho ušlechtilý projev snese nejpřísnější měřítka, výsledek je křehce pronikavý. Klasické prostředí Besedního domu si s takovým přístupem dobře rozumělo.

Tosca. Píseň o lásce a smrti pěvkyně Marie Callas

Pucciniho Tosca patří k osvědčeným trhákům operních divadel na celém světě. Janáčkova opera uvedla politický krvák v režii svého nového ředitele Jiřího Heřmana, paralelu k příběhu titulní hrdinky tvořily životní osudy Marie Callas. Hudební nastudování Jakuba Kleckera bylo neméně vydařené, z úst tenoristy Mickaela Spadacciniho se navíc ozývaly zvuky na českých operních jevištích neslýchané: totiž opravdová italština.

Jos van Immerseel. Aristokrat u královského nástroje

Jeden ze zakladatelů historicky poučené interpretace staré hudby, varhaník, cembalista a dirigent Jos van Immerseel zahrál hodinový recitál v Doubravníku. Vesnice na Vysočině slyšela koncert, za jaký by se nemusel stydět žádný koncertní sál v největších městech, zrekonstruované barokní varhany v kostele Povýšení svatého Kříže se setkaly s opravdovým mistrem.

Květy svou laťku nepodlézají. Miláček slunce

Skupina Květy a její frontman Martin E. Kyšperský patří k tomu nejlepšímu na naší rockové scéně a jejich letošní album Miláček slunce jejich pozici potvrdilo. Kyšperského surrealistické mikropříběhy, nápadité aranže, rockovější zvuk a navíc nominace na ceny Apollo i Vinyla.

Dušan Holý, Musica Folklorica: Nejen zahrádečky, nejen vzpomínky

Horňácké písně jsou stejně spolehlivý materiál jako blues z mississippské delty, pořád se k nim dá vracet. Na albu Dušana Holého s Musicou Folkloricou se ale stalo něco těžko definovatelného a okouzlujícího zároveň. A ať už je to cokoliv, vzniklo jedno z alb roku bez ohledu na žánr.

Robert Plant: hluboké a živé kořeny rocku

Stárnout s folklorem je zdánlivě přirozená věc, zestárnout důstojně s rock’n’rollem je o něco těžší. Robert Plant na svém koncertu v rozpáleném Rondu ukázal, co je to dokonalá profesionalita, nadhled, neulpívání na staré slávě a chuť stále něco nového a kvalitního vytvářet.

Tři niněry: elektronika, hrací strojky, Schubert, tango

Před speciálním projektem Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou možná mnozí posluchači ani netušili, co je to vlastně niněra. Po koncertě tří špičkových hráčů na podivnou bednu se strunami a klikou se navíc dozvěděli, co je to soudobá hudba. Publikum rozjuchané po vystoupení skupiny Zrní dostalo pořádně zabrat, ale díky za to – právě kvůli takovým projektům mají festivaly smysl.

Armida Quartett od současnosti k rozpadu romantismu

Festival Moravský podzim charakterizují především velké symfonické koncerty, z letošního ročníku by ale nemělo zapadnout vystoupení mladého smyčcového kvarteta z Německa. Důraz na stylové podání v kombinaci s nadšeným přístupem vyvrcholil především v Bartókově čtvrtém kvartetu, celkově to byl jeden z nejlepších koncertů festivalu.

Young Fathers: smršť energie v Kabinetu múz

Koncert v Kabinetu múz byl něco podobného jako Rolling Stones na Flédě. Young Fathers jsou dnes v kurzu, hodně se o nich mluví a hrávají v podstatně větších sálech. Do Kabinetu se vrátili ze staré známosti – vystoupili tu v době, kdy ještě nikoho příliš nezajímali. Koncert odehráli vynikající.

Jiřímu Bulisovi s úctou a od srdce

Album cover verzí písní Jiřího Bulise sestavil Martin E. Kyšperský ve spolupráci se skladatelovou sestrou Lucií Dlabolovou. Vznikla nahrávka, z níž i přes účast našich alternativních špiček pořád sálá silná osobnost autora původního materiálu.

Symfonie smrti z bezprostřední blízkosti

Ensemble Opera Diversa v současné době poněkud hledá svou novou divadelní tvář, o to víc se ale zkoncentrovala koncertní činnost souboru. Provedením Šostakovičovy Symfonie č. 14 v Domě umění přineslo publiku intimní a pronikavé setkání s tragickou hudbou v díle, které se u nás skoro nehraje a v Brně zaznělo poprvé.

Janáčkův klavír v rukou dnešních skladatelů

Koncepční album vycházející z Janáčkova materiálu sestavil producent Jozef Cseres. Janáčkův materiál je tu hudební – Gordon Monahan zpracoval motivy z Glagolské mše, Sinfonietty a dalších skladeb –, ale také fyzický – Alvin Curran nahrál vlastní skladby na Janáčkův klavír. Vznikla nápaditá a originální pocta bez sentimentu a povinné úcty.

Druhá tráva. Ve výborné formě, zblízka a bez zbytečného přikrašlování

Svébytná bluegrassová kapela s autorem a zpěvákem Robertem Křesťanem slaví pětadvacet let existence. K narozeninám natočila své první DVD. Ukazuje se na něm s řadou hostů a ve špičkové kvalitě podávané se zdánlivou samozřejmostí.

Historie, osobnosti a místa v článcích roku 2015 

Ferdinand Vach. 155 let od narození moravského učitele – věnováno vynikajícímu sbormistrovi
Vladimír Helfert. Nejedlý měsíční kritik v Brně – základní osobnost naší hudební vědy v malé výroční reflexi
Aleksandar Marković. Ohlédnutí za odcházejícím šéfdirigentem – shrnutí působení zatím posledního šéfdirigenta Filharmonie Brno

Zanechte zbytečných nadějí: Brundibár zůstal v ghettu – mimořádný hudebně-divadelní projekt s dětmi s vyloučených lokalit
Pět minut před začátkem: Spolková, Harlem, TetraHydroClub – nejúspěšnější část cyklu o zvucích koncertních sálů a klubů, kde se právě nehraje
Lenka Zogatová a všechny její příští večírky – prostě Zogatka. Na textu ke vzpomínkovému večeru se podíleli i Josef Ostřanský (Dunaj, E, Boo…) a Zuzana Fuksová (Čokovoko)

Rozhovory roku 2015 

Jiří Heřman: Vlastně pořád objevuji, co to opera je – rozhovor s novým ředitelem Janáčkovy opery
Mezníkem byla Sestra Psích vojáků. 25 let vydavatelství Indies – tři zakladatelé kdysi jednotného, ale i po rozdělení dobře fungujícího vydavatelství
Jitka Šuranská: Umím pořád hrát za litr slivovice – houslistka a zpěvačka o sobě i Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou

Nikola Muchová: Když má kapela zaujmout, tak musí mít jeden labilní prvek – Mucha o svých plánech, hudbě i životě vůbec
Pavel Černoch: Kariéru dělají většinou střelci a ranaři – náš přední tenorista o světové kariéře a dobývání Metropolitní opery
Jakub Hrůša: Hledání na zkouškách mě baví a fascinuje – rozhovor před dirigentským debutem ve Vídeňské státní opeře
Gabriela Tardonová: Za vizemi se člověk moc žene – dirigentka Ensemble Opera Diversa a Mladých brněnských symfoniků

Foto Eva Svobodová, Jiří Sláma, Petr Tibi, Mizuki Nakeshu, Jiří Salik Sláma

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Dina e Mel je chorvatské hudební duo, které tvoří zpěvačka Dina Bušić a kytaristka Melita Ivković. Obě klasicky vzdělané hudebnice se soustavně věnují písním etnické menšiny Arbenešů, etnických Albánců, kteří v minulosti migrovali do chorvatského Zadaru. Duo Dina e Mel vystoupí v srpnu 2024 na festivalu Maraton hudby Brno v rámci programu Balkan Soirée.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Nejčtenější

Kritika

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více